17 September 2012

Q&A #1 : Penjagaan Rambut Saya


Soalan  : 

Hair Relaxing : procedure untuk meluruskan rambut, proses ini berlaku dengan cara menukarkan komponen rambut kekal anda oleh pelbagai bahan kimia yang mempunyai tahap pH yang tinggi. Ia boleh meluruskan rambut agak dengan cepat. Hair Relaxing adalah paling biasa ‘common’ pada masa sekarang kerana ia adalah berpatutan. Sebahagian daripada kesan-kesan sampingan penggunaan Hair Relaxing,  adalah keguguran rambut, kegatalan kulit kepala, & kekeringan rambut 

Jawapan : 
  • Saya mempunyai rambut yang sangat lurus & lembut, sehingga 'hair stylist' saya mengatakan rambut saya seperti rambut gadis cina [maaf tiada niat untuk perasan disini :)]..syukur kerana rambut saya tidak banyak masalah
  • Saya tidak pernah melakukan Hair Relaxing, Rebonding, Perm atau apa-apa sahaja pada rambut saya
  • Saya mewarnakan (dye) rambut D.I.Y di rumah, Jimat masa & Wang
  • Untuk styling, saya hanya menggunakan Hair curler & Flat iron
  • Cara penjagaan rambut : 
  1. Cuci rambut 1 kali setiap hari, ini kerana rambut saya terdedah dengan kotoran, pelbagai asap & habuk
  2. Pemakaian Shampoo + Conditioner 
  3. Hair mask, 1 minggu 1 kali
  4. Salon : Saya hanya 'wash, cut (trim/layered), blow' sahaja
  5. Hair Treatment (Salon)
  6. Product penjagaan rambut seperti :
Sunsilk
Sunsilk Protecting Leave On Lotion

Loreal Total Repair 5 Hair Mask
Lucido-L Hair Treatment Water

Lucido-L Designing Air Hair Spray 

Liese Bubble Hair Colour -Milk Tea Brown 
*Sumber gambar dari google :)
Jika anda ada sebarang pertanyaan anda boleh berhubung dengan melalui facebook dan twitter

Terima Kasih

No comments:

Post a Comment